به گزارش روش سئو معاون وزیر ارتباطات بر لزوم طراحی و تدوین نقشه راه حوزه ICT در زمینه های در رابطه با هوشمندسازی حمل و نقل خودرو و سازگاری بین استراتژی تكنولوژی های جدید نظیر ۵G و هوش مصنوعی تاكید نمود.
به گزارش روش سئو به نقل از وزارت ارتباطات، ستار هاشمی با اشاره به اینكه امروز پیشرفت های حوزه های در رابطه با فناوری اطلاعات نظیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا باعث تحولات گسترده ای در صنایع مختلف همچون خودروسازی شده است، اظهار داشت: صنعت خودرو با هدف كاهش هزینه ها، عرضه محصولات متنوع و افزایش كارآیی، غلبه بر مشكلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید به عرصه خودرو های خودران پای گذاشته است.
وی با اشاره به اینكه پیشبینی اینكه خودرو های برقی و خودران، سهمی بزرگ در سالیان آتی خواهند داشت سخت نیست و برخی حتی از عمومی شدن این خودرو ها تا سال ۲۰۲۵ خبر می دهند، اضافه كرد: با عنایت به اهمیت موضوع، اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه فناوری خودرو خودران (خودرو هوشمند بدون راننده) را از اولویت های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده است.
۵ سطح مختلف در خودكارسازی خودروها
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه بیشتر وسایل نقلیه موجود در جاده های امروزی در سطح صفر قرار دارند، اظهار داشت: به این مفهوم كه به صورت دستی كنترل می شوند و انسان وظیفه «رانندگی پویا» را بر عهده دارد. هر چند امكان دارد سیستم هایی برای كمك به راننده وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینكه در سطح یك بعنوان پایین ترین سطح خودكارسازی، وسیله نقلیه برای كمك به راننده از یك سیستم اتوماتیك منفرد مانند كنترل فرمان یا شتاب (كنترل كروز) بهره می برد، افزود: در سطح دو، خودكارسازی به صورت جزئی با سیستم های پیشرفته كمك راننده یا (Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS انجام می شود. به صورتی كه وسیله نقلیه می تواند فرمان، گاز و شتاب خودرو را كنترل كند و به علت حضور شخصی در صندلی راننده، خودكارسازی ناقص است؛ در اینباره می توان به سیستم سوپركروز خودرو های Tesla Autopilot و (Cadillac (General Motors بعنوان خودكارسازی سطح دو اشاره نمود.
هاشمی تصریح كرد: در سطح ۳ كه خودكارسازی به صورت مشروط انجام می شود، تفاوت تكنولوژیكی بیشتر به چشم می آید. وسایل نقلیه سطح سه دارای قابلیت «شناسایی محیطی» هستند و می توانند تصمیمات آگاهانه ای مانند سبقت از خودرو جلو داشته باشند. اما خودرو های سطح سه هنوز هم در بعضی از مواقع احتیاج به حضور راننده هوشیار و آماده كنترل دارند.
وی اظهار داشت: تفاوت اصلی بین خودكارسازی سطح سه و چهار در نحوه مواجه شدن با مشكلات و خرابی های سیستم است. به این معنا كه یك خودرو سطح ۴ در اغلب شرایط به تعامل انسانی احتیاج نخواهند داشت و انسان بعنوان یك عامل بیرونی این گزینه را دارد كه به صورت دستی اختیار خودرو را به دست بگیرد. هرچند خودرو های سطح چهار از خودكارسازی بالایی برخوردار می باشند، اما تنها مجاز به تردد در مناطق جغرافیای خاص (Geofencing) دارای زیرساخت و قانونگذاری خاص این حوزه هستند.
معاون وزیر ارتباطات اضافه كرد: خودرو های سطح ۵ از خودكارسازی كامل بهره می گیرند و به صورت ذاتی به حضور و توجه انسان احتیاجی ندارند. در اصل این خودرو ها حتی دارای غربیلك فرمان یا پدال های گاز و ترمز هم نیستند. البته به همه این ها این توانایی مهم را هم باید اضافه كرد كه خودرو های سطح پنج، محدودیت مكانی ندارند و می توانند به هر مكانی بروند و هر كاری را انجام دهند كه یك راننده باتجربه انسانی می تواند انجام دهد.
تعریف خودرو «خودران»
هاشمی با اشاره به اینكه «خودرو خودران» ایده آل به خودرویی گفته می شود كه در سطح پنج از خودكارسازی است و مسافر آن به هیچ عنوان هنگام تردد احتیاج به در اختیار گرفتن خودرو ندارد و حتی امكان دارد در خودرو حضور نداشته باشد، افزود: در واقع یك خودرو خودران مجهز به حسگرها، سامانه های راداری، الگوریتم های پیچیده، سیستم های یادگیری ماشینی و پردازنده های قوی برای اجرای نرم افزارها است.
وی با اشاره به اینكه این نسل از خودرو ها قادر هستند مانند خودرو های معمولی دارای راننده در همه نقاط و جاده ها تردد داشته باشند، در مورد تفاوت واژه های خودكار و خودران اظهار داشت: خودرانی مفهومی فراتر از انجام تغییرات برقی-مكانیكی را دربر دارد كه به عبارتی یك ماشین كاملاً خودران «خودآگاه» است و توانایی انتخاب گزینه های موجود پیش رو را دارد. به صورت طبیعی در هنگام پژوهش و توسعه خودرو خودران سطح پنج، احتیاج به گذار از سطوح قبلی است و این حركت با پیشرفت های فناوری كشور یا شركت سازنده رخ خواهد داد و امكان دارد به صورت عام در سطوح مختلف برای اتومبیل ساخته شده از اصطلاح «خودران» استفاده گردد كه اشاره به پروژه اصلی و هدف دارد.
فرصت و چالش خودرو های خودران
معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: بدون شك ظهور خودرو های خودران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث بهبود سبك زندگی و راحتی تمامی سطوح جامعه خواهد شد. همینطور نقش خودرو های خودران در كاهش چشم گیر انتشار گاز CO۲ بسیار دارای اهمیت است. درباره سایر مزایای بهره گیری از خودرو های خودران می توان به مواردی چون كاهش محسوس گره های ترافیكی، كاهش هزینه های حمل و نقل از قبیل استهلاك خودرو، مصرف انرژی و سوخت و نگهداری زیرساخت ها، آزادسازی پاركینگ ها برای كاربردهای دیگر و كاهش تصادفات اشاره نمود.
به گفته وی در راه رسیدن به خودرو های خودران چالش هایی وجود دارد كه برای مرتفع كردن آنها احتیاج به عرضه راهكارهای فنی یا غیرفنی است. برخی تجهیزات و سامانه های مورد نیاز برای این خودرو ها گران یا از لحاظ حجمی بزرگ هستند. در كنار اینكه در مسیرهای پرتردد امكان دارد مسائل فنی مثل تداخل فركانسی هم به وجود بیاید.
هاشمی افزود: شرایط آب و هوایی هم بعنوان یك چالش پیش رو مطرح است و نحوه عملكرد قطعات و ماژول های عملیاتی و غیرعملیاتی در شرایط مه غلیظ و برف و بوران از مسائل پیش رو خواهد بود. موارد ترافیكی و قوانین هم بعنوان چالش دیگری مطرح است كه احتیاج به توجه دارد؛ مثلاً چه كسی مسئول تصادف های خودرو های خودران خواهد بود؛ مالك، تولیدكننده یا عابر.
وی افزود: همینطور محدودیت های ذاتی هوش مصنوعی در مقابل هوش انسانی هم از دیگر چالشهای مطرح است. چونكه رانندگان انسانی دارای راهنماهای هوشمندانه و ارتباطات غیركلامی نظیر ارتباط چشمی با عابران یا زبان بدن برای اتخاذ تصمیمات ثانویه پیچیده هستند. در كنار همه این موارد مبحث پذیرش اجتماعی این خودرو ها بسیار مورد اهمیت خواهد بود، چونكه این مورد به صورت مستقیم با جان و مال افراد جامعه در ارتباطست.
ترسیم خودرو های خودران برای كشور
هاشمی مهم ترین چالش موجود در صنعت خودرو كشور را نبود تصویر كلان از آینده صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری عنوان نمود كه در كنار مسائلی چون مصرف انرژی و هوشمندی حمل و نقل احتیاج به توجه ویژه دارد.
وی اظهار داشت: در اینباره در ابتدا نیاز است كه به طراحی و تدوین نقشه راه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های در رابطه با هوشمندسازی حمل و نقل خودرو (خودروهای برقی، متصّل، هوشمند و معابر، علایم هوشمند و… ) اقدام گردد كه در این برنامه مشخص خواهد شد كه كشور در كدام حوزه و در چه سطحی از خودرو هوشمند وارد شود و در مورد میزان تولید داخل (تحقیق و توسعه) یا واردات آن و رعایت نسبت بین آنها چگونه اقدام گردد.
معاون نوآوری وزیر ارتباطات اضافه كرد: با عنایت به رقابت شدید در صنعت خودروسازی، خود شركت ها باید مسیر تحقیق و توسعه خودرو هوشمند را دنبال كنند. در غیر این صورت در آینده نزدیك بازار را به رقبا واگذار خواهند كرد. ماهیت سریع و مستمر تحولات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیازمند همكاری مستمر درون بخشی و فرابخشی برای ایفای نقش مناسب حاكمیتی در این حوزه می باشد كه البته این گونه همكاری ها از الزامات حكمرانی در عرصه تحول دیجیتال هم محسوب می شوند.
وی اظهار داشت: با عنایت به اینكه مبحث خودرو های هوشمند با خیلی از تكنولوژی های جدید نظیر ۵G، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا وابستگی هایی دارد بنابراین لازم است كه به سازگاری بین استراتژی های تدوین شده برای هر كدام از موارد ذكر شده توجه گردد تا از باردیگر كاری یا تضاد در راهبردها اجتناب شود..