به گزارش روش سئو معاون دیجیتال ایرانسل در نشست نقد و اندیشه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر ضرورت حمایت همه جانبه از تولیدكنندگان محتوای داخلی برای تولید ثروت در جهت تقویت اقتصاد دیجیتال تاكید كرد.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، پنجاه و چهارمین جلسه از سلسله نشست های «نقد و اندیشه» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مبحث «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور مهندس باقر صمدی معاون دیجیتال شرکت ایرانسل، مهندس احمد نخجوانی مدیرعامل شرکت شاتل و مهندس مهدی یزدانی رئیس هیأت مدیرهی سامانهی VoD نماوا برگزار گردید. معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در این جلسه، در پاسخ به این پرسش که چطور اپراتورها می توانند به بازار تولید محتوا ورود کرده و جوانان در این حوزه چه نقشی دارند، اظهار داشت: اگر بخواهیم صادقانه دربارهی تعرفهی اپراتورها در ایران صحبت نماییم، باید گفت تعرفهی اپراتورهای ثابت و همراه در ایران، در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، پایین است؛ اما با این حال، اپراتورها با در نظر گرفتن قدرت خرید مردم در زمان های مختلف، می کوشند به کمک مردم بیایند و برای پایین آوردن هزینه ها، در تولید محتوا کمک کنند که نیم بها کردن محتوای داخلی و کاهش هزینه ها یا مجانی کردن محتوا در مواردی مانند آموزش آنلاین یا عزاداری محرم، از این جمله است. وی تاکید کرد: البته باید در نظر داشته باشیم، هر میزان هم اپراتورها برای محتوای داخلی، تخفیف قائل شوند، اگر محتوای مناسب و باکیفیت وجود نداشته باشد، مردم برای آن هزینه نمی کنند، حتی ارزان و نیم بها؛ اما اگر محتوای باکیفیت عرضه شود، می تواند برای همه تولید ثروت کند. معاون دیجیتال ایرانسل در ادامه دربارهی استقبال از VODها در ماه های اخیر توضیح داد: هم اکنون نسبت به قبل، استقبال خوبی از VODها شده است؛ اما هنوز هم ۷۰ درصد از ترافیک اپراتورها در پلت فرم های خارجی مصرف می شود و تنها ۳۰ درصد از آن در فضای داخلی صرف می شود. اگر می خواهیم این نسبت تغییر کند، باید تا حد امکان از تولید محتوای داخلی حمایت نماییم. وی خاطرنشان کرد: درست است که می گوییم ۷۰ درصد از ترافیک، در پلت فرم های خارجی استفاده می شود؛ اما درصد خیلی از این محتوا را مردم خودمان تولید می کنند و کافی است مدلهای درآمدی مناسبی برای تولید محتوا در کشور وجود داشته باشد. زیرساخت های تولید محتوا در کشور وجود دارد، اما نیاز است پلت فرم های عرضه محتوا توسعه پیدا کنند. صمدی به برگزاری کنسرت ها و برنامه های آنلاین در دوران کرونا اشاره نمود و اضافه کرد: استقبال از کنسرت ها و برنامه های آنلاینی که در دوران کرونا برگزار شد، بیشتر از انتظار ما بود. بعنوان مثال، میزان استقبال در کنسرت شجریان، چند برابر پیشبینی ما بود. معاون دیجیتال ایرانسل، سه مرحله را برای موفقیت در تولید و ارائهی محتوای داخلی ضروری دانست و اظهار داشت: اولین مرحله این است که پلت فرم های مناسب با ظرفیت بالای خدمات، شکل بگیرد. البته که این کار هزینهی بالایی دارد. ازاین رو باید سرمایه گذاران بزرگ وارد شوند، اما مطمئن باشند، سرمایهی آنها برمی گردد. مرحله دوم، ترسیم طرح های تجاری مختلف است تا به تولید محتوای خوب در کشور کمک نماید. مردم برای محتوای باکیفیت پول می دهند. وی ادامه داد: مرحله سوم هم تشویق مردم به استفاده از پلت فرم های کاربرمحور است. صمدی خاطرنشان کرد: تولید محتوا باید اقتصادی باشد و نباید به صرف پشتیبانی از مصرف کننده و محصولات فرهنگی، سیاست اشتباهی را در کشور پایه گذاری نماییم که منجر به ایجاد هزینه های دیگر شود. وی ادامه داد: هم اکنون، متولی صدور مجوز تولید محتوا در کشور مشخص نمی باشد، سیاست گذاری مشخصی برای آن وجود ندارد و تولیدکنندهی محتوا باید به سازمان ها و ادارات مختلفی جواب پس بدهد. باید اجازه دهیم پلت فرم های مختلف ایجادشوند و رشد کند و از ابتدا، رویکرد سلبی نداشته باشیم تا افراد برای ورود به این حوزه، ترغیب شوند. معاون دیجیتال ایرانسل از نهادهای مختلف خواست تا فضای تولید محتوا را تسهیل کنند و اظهار داشت: اگر فضای کار برای تولید محتوا راحت باشد، خواهید دید چقدر تولیدها بهتر و بیشتر می شود. همینطور مدیرعامل شرکت شاتل در این جلسه، استفاده مشترکان از اینترنت داخلی هم اکنون را دو برابر بیشتر از سال قبل اعلام نمود و اظهار داشت: با عنایت به افزایش تقاضا جهت استفاده از محتوای داخلی، اگر تولیدات بهتر و بیشتری وجود داشته باشد و انحصار تولید از بین برود، حتما استفاده از محتوای داخلی هم بیشتر می شود. رئیس هیأت مدیرهی سامانهی VoD نماوا هم با تاکید بر ضرورت به روزرسانی مقررات موجود دراین زمینه، اضافه کرد: الان ۲۰ سال است که شبکهی نمایش خانگی فعال است و از همان روز اول، توزیع غیرمجاز وجود داشته است. قانون باید برای برخورد با متخلفان، به روزرسانی شود و قانون ۲۰ سال پیش، به درد امروز نمی خورد. به جهت اینکه بتوانیم از حقوق مؤلف دفاع نماییم، باید قانونی بنویسیم که در ۲۰ سال آینده هم قابل ارجاع و استفاده باشد.