به گزارش روش سئو مرکز ملی فضای مجازی برای حل مشکل تبلیغات نامناسب در اپلیکیشن ها برای کودکان و نوجوانان، پالایش تبلیغات گوگل ادموب و تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات با رده سنی را در نظر گرفت.
به گزارش روش سئو به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان ضمن اشاره به مشکل جهانی تبلیغات نامناسب در برنامه های کاربردی موبایل که تهدیدی برای مخاطبان کودک و نوجوان کشورمان به حساب می آید، اظهار داشت: مرکز ملی فضای مجازی برای حل این مشکل در کشور، راهکارهایی مانند پالایش تبلیغات گوگل ادموب، اضافه شدن شرط تناسب سنی تبلیغات و برنامه، همینطور تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات نامتناسب با رده سنی را در نظر گرفته است.نقش ایران در بازار محتوای حلال منطقهمعاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی ضمن اشاره به پیشرو بودن ایران در عرصه تولید و فعالیت برنامه های کاربردی تلفن همراه (اپلیکیشن) در منطقه، از ظرفیت مناسب فروشگاه های ایرانی عرضه دهنده این برنامه ها برای ورود به بازار محتوای حلال کشورهای منطقه اطلاع داد. وی با تاکید بر موفقیت ایران در حوزه طراحی و تولید انواع برنامه های کاربردی تلفن همراه در منطقه از آن بعنوان یکی از خصوصیت های مثبت و روبه جلو فعالیت ایران در فضای مجازی یاد کرد و اظهار داشت: از آنجائیکه رشد و توسعه این برنامه ها در داخل کشور صورت گرفته، تناسب بیشتری با فرهنگ و هویت اسلامی – ایرانی دارد. خوراکیان اضافه کرد: در دنیا تقریباً ۱۳۰ میلیون فارسی زبان وجود دارند که خود می تواند بازار بزرگی برای فروشگاه های ایرانی باشد. با عنایت به روابط خوب ایران با کشورهای همسایه مسلمان و نزدیکی فرهنگی با کشورهایی مانند افغانستان، قطر، عمان، لبنان، عراق و سوریه، ظرفیت بزرگی در مقابل فروشگاه های ایرانی اپلیکیشن ها برای توسعه بازار محتوای حلال قرار دارد.لزوم تبیین مقررات ضدانحصار برای اپ استورهامعاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اهمیت برنامه های کاربردی تلفن همراه برای عرضه محتوا و خدمات اظهار داشت: اپلیکیشن های موبایل با تنوع زیاد و کارکردهای مختلف، جایگزین محتواها و خدماتی هستند که پیشتر به شیوه ها و در چارچوب های دیگری نظیر وب عرضه می شدند؛ از این رو با عنایت به رشد روز افزون این برنامه ها و گسترش آنها در ابعاد مختلف زندگی مردم، باید مقررات ضد انحصار برای اپ دستورها تبیین شود. همینطور در مورد مشکلاتی از قبیل تعدد ناظران، نارسایی و ضعف مقررات، ضوابط و چگونگی دسترسی به اطلاعات کاربران شفاف سازی صورت پذیرد. خوراکیان ضمن اشاره به رشد ۳۰ درصدی همکاری اپ استورها با توسعه دهندگان ایرانی، خاطرنشان کرد: بر مبنای آمار و اطلاعات عرضه شده از جانب برخی فروشگاه برنامه های کاربردی ایرانی در مجموع این فروشگاه ها طی سالهای ۹۸ و ۹۹ افزون بر ۶۰ میلیون نصب داشته اند. وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان از افزایش قابل توجه ظرفیت اشتغال زایی تولید این برنامه ها دارد. سهم توسعه دهندگان از فروش اپلیکیشن در بعضی اپ های ایرانی با سیر صعودی قابل ملاحظه ای از سال ۹۴ تا سال ۹۸ به ۹ برابر رسیده است. البته درآمد توسعه دهندگان از تبلیغات، فروش اطلاعات کاربران و پرداخت های در ارتباط با کالاهای غیردیجیتال (برای مثال پرداخت هزینه سفر با تاکسی های اینترنتی) در این آمار محاسبه نشده است.بیشترین تعداد دانلود اپلیکیشن ها در سال ۹۸خوراکیان با بیان اینکه تعداد برنامه های موجود در این اپ استورها هم با رشد قابل ملاحظه ای همراه بوده است، اظهار داشت: دسته های ابزارها، پیام رسان ها، کاربردی، شبکه های اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و به روزرسانی را در این سال داشتند. وی درباره وضعیت برنامه های موجود در فروشگاه های جهانی هم اعلام نمود: برنامه های موجود در فروشگاه گوگل از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹، ۱۷۵ برابر شده است. این در شرایطی است که درآمد حاصل از دانلود پولی و تبلیغات به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال و دانلود درون برنامه ای این برنامه ها به ۳۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است و پیشبینی می شود به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.رشد ۶۹ درصدی دانلود اپلیکیشن در دوران کرونا در ایرانمعاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: دانلود کلی برنامه ها در فروشگاه های داخلی در زمان شیوع کرونااز اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹، ۶۹ درصد رشد داشته که نسبت به رشد در سال ۹۸ دو برابر شده است. بر همین مبنا نصب برنامه های در رابطه با درمان رشد ۱۰۰ درصدی و برنامه های دورکاری ۱۳ درصد رشد داشته است. همینطور در اسفندماه سال ۹۸، برگزاری رویدادهای آنلاین، فروشگاه های اینترنتی و رسانه و ویدئو، بیشترین میزان رشد را در بین سایر کسب و کارها داشته اند. وی اظهار داشت: از نظر موضوعی، بیشترین زمان کاربران در اپ های در ارتباط با رسانه های اجتماعی صرف شده و سرگرمی و بازی ها در رتبه های بعد قرار می گیرند. البته برنامه های پیام رسان و شبکه های اجتماعی در طول این سال ها بیشترین دانلود را در جهان داشته اند. خوراکیان ضمن اشاره به این که نزدیک به ۸۰ درصد از دانلود برنامه های مختلف در سکوهای فروشگاه های برخط و اینترنتی همچون فروشگاه گوگل و اپل، تنها به یک درصد از ناشران نرم افزاری متعلق می باشد، اضافه کرد: این بدان معناست که تنها یک درصد از شرکتهای ناشر برنامه های تلفن همراه، ۹۳ درصد از درآمد بازار را به خود اختصاص داده اند که انحصار شکل گرفته به نفع ناشران قدرتمند، سبب می شود توسعه دهندگانی که به صورت مستقل به انتشار برنامه خود اقدام می کنند، سهم کمتری از درآمد در بازار جهانی به دست آورند.انتقاد از انحصارطلبی برخی اپلیکیشن های ایرانیوی اظهار داشت: بعضی از برنامه های داخلی هم با انتقاداتی در زمینه انحصارطلبی در عرضه برنامه های کاربردی تلفن همراه روبرو هستند که باید برای حمایت بیشتر از توسعه دهندگان و تنظیم بازار، سیاست گذاری در این حوزه ها صورت گیرد و مرکز ملی فضای مجازی به دنبال این مهم می باشد. خوراکیان با یادآوری اهمیت گزارش های موضوعی تاثیرات فضای مجازی بر هر یک از محورهای مهم حوزه فرهنگ برای بهره مندی از دیدگاه های نخبگان، مدیران، مسؤلان و فعالان این حوزه، اظهار داشت: این گزارش ها و بهره مندی از دیدگاه های صاحب نظران این حوزه، دستاوردهای ارزشمندی در طراحی و تنظیم مدل نوین حکمرانی در هر یک از این عرصه ها متناسب با مبانی اسلامی و ایرانی خواهد بود.