در گزارش روش سئو اعلام شد؛ كارنامه بالانس ترافیك خارجی و داخلی اینترنت شفاف شود

به گزارش روش سئو کارشناس معاونت تنظیم مقررات شرکت مخابرات با انتقاد از سیاستهای وزارت ارتباطات در توسعه شبکه مخابرات، ایجاد انحصار را در ارتباط با شرکت زیرساخت دانست و اظهار داشت: فقط مصرف کننده پهنای باند هستیم.
فرشید مبادر ثانی در نشستی که در خبرگزاری مهر برگزار شده بود به تشریح علل عدم توسعه شبکه مخابراتی کشور پرداخت و با اشاره به اینکه دولت در توسعه شبکه مخابرات نقش خویش را به درستی ایفا نکرده است، عنوان کرد: مطابق با اهداف اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) اولویت دولت ها باید کمک به کاهش شکاف دیجیتالی و توسعه باشد. در این حوزه این سازمان به کشورهای عضو سفارش های بسیاری کرده و دولت ایران هم بعنوان عضو متعهد این سازمان، باید جلوی ایجاد شکاف دیجیتالی در کشور را بگیرد. وی افزود: از طرفی مطالعات ITU در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که به ازای هر ۵۰ مگابیت توسعه پهنای باند، نزدیک به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها (GDP) تغییر پیدا کرده است. به این لحاظ دولت ها خویش را متعهد کرده اند که به اپراتورهای خصوصی کمک کنند تا شبکه آنها زودتر توسعه پیدا کند و به روز رسانی شود. با این وجود اما سوال این است که آیا دولت در این عرصه نقشی ایفا کرده است؟ پاسخ خیر است.مخابرات در حال پولسازی برای دولت استکارشناس معاونت تنظیم مقررات شرکت مخابرات ایران ضمن اشاره به این که مطابق ره نگاشت مخابرات، ساختار کل شبکه PSTN کشور باید به سمت نسل نوین برود، تصریح کرد: این طرح به ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و تأثیرات آن در گردش مالی تولیدکنندگان نمود خواهد داشت و نتیجه آن هم نصب سرویس باکیفیت بهتر برای مشترک خواهد بود. در نهایت هم این سرمایه گذاری به توسعه کسب و کارها کمک خواهد نمود. وی با اشاره به اینکه شرکت مخابرات ایران به صورت مستقیم در حال پول سازی برای دولت می باشد به نحوی که به دولت حق السهم، حق پروانه و مالیات پرداخت می کند و ارزش افزوده هم ایجاد می کند، اظهار داشت: اصلی ترین بیزینس دولت فروش اینترنت به اپراتورها از راه شرکت ارتباطات زیرساخت است و دولت بعنوان یک فروشنده پهنای باند، ساده ترین بخش کار را در دست دارد. مبادر ثانی ضمن اشاره به این که شرکت ارتباطات زیرساخت از راه یک قرارداد بین المللی، پهنای باند را خریداری نموده و در چند نقطه کشور توزیع می نماید، اضافه کرد: این انحصار در اختیار زیرساخت است. حتی اگر مخابرات شبکه خویش را توسعه دهد و نرخ بیت مشترکانش را از ۲ مگ به ۱۰۰ مگابیت برساند، باز هم نتیجه نهایی آن افزایش پهنای باند در نقطه هسته شبکه است که در اختیار دولت می باشد. به بیان دیگر هر تغییری در شبکه مخابرات به صورت باردیگر و زنجیروار سبب سودآوری دولت می شود. با این وجود اما شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات نه تنها هیچ نقشی در سرمایه گذاری در این عرصه برای خودشان متصور نیستند بلکه با محدود کردن درگاه های درآمدی مخابرات سبب شده اند که سرعت تغییر تکنولوژی در این بخش بسیار پایین بیاید. وی این رفتار حاکمیتی از سمت وزارت ارتباطات را در کلان ملی به ضرر مردم عنوان نمود و اظهار داشت: درخواست مخابرات این است که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با عرضه یک فرمول و چاره، دغدغه توسعه شبکه مخابرات را حل کند تا خدمات مناسب و با کیفیتی در اختیار کاربر نهایی قرار گیرد.کارنامه بالانس ترافیک خارجی و داخلی اینترنت شفاف شوداین مقام مسئول در شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات به جای این که روی گران نشدن تعرفه ها بعنوان کارنامه موفق خود مانور دهد، بالانس ترافیک اینترنت بین الملل و داخل کشور را بعنوان کارنامه خود عرضه کند، افزود: سوال اینجاست که چرا در این حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت شفاف سازی نمی نماید. مطمئناً میزان ترافیکی که از بین الملل دریافت می شود و به سمت کشور می آید با ترافیکی که به سمت خارج می رود حداقل ۱۰ برابر با هم اختلاف دارند. این به مفهوم آن است که دولت فقط دلار پرداخت می کند تا کشور به داده ای که در خارج است، برسد. دولت هزینه پرداخت می کند تا آنچه که به اسم فناوری اطلاعات در سایز بین المللی اتفاق افتاده، دست پیدا نماییم. وی فناوری اطلاعات را بهترین آیتم برای درآمدزایی کسب و کارها در حوزه بین الملل عنوان نمود و اظهار داشت: با این وجود سوال اینجاست که دولت برای بین المللی کردن این فناوری و سهمی که کشور می تواند از این بخش داشته باشد، چه کرده است؟مبادر ثانی ضمن اشاره به این که بر مبنای اطلاعات کدال، گردش مالی ارتباطات سیار بیشتر از ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ بوده که ۳ درصد آن به صورت مستقیم به حساب وزارت ارتباطات واریز می شود، تصریح کرد: این رقم نزدیک ۸۰۰ میلیارد تومان است و اگر آنرا به صورت تقریبی در ۴ سال قبل ضرب نماییم به عددی نزدیک به ۳، ۲۰۰ میلیارد تومان می رسیم که در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است. اما سوال اینجاست که این وزارت خانه با این مبالغ برای توسعه فضای ICT کشور با پتانسیل نیروی انسانی موجود، چه کار کرده است؟فقط مصرف کننده پهنای باند هستیماین کارشناس تنظیم مقررات، با اشاره به اینکه متأسفانه جلسات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به جای تمرکز بر این موضوع، روی مواردی تمرکز دارد که اثرات معکوس داشته است، اظهار داشت: حق جوان ایرانی این است که در این فضای بین المللی به درآمدی که شایسته آن است برسد. اما سوال اینجاست که ما کجای این فضای بین المللی قرار داریم. این مطالبه باید از وزارت ارتباطات صورت گیرد که چرا در قراردادهای بین المللی اینترنت ما فقط مصرف کننده پهنای باند هستیم؟وی با تکیه بر این که تبعات این سیاست های وزارت ارتباطات سبب از دست دادن حوزه کسب و کار می شود، اضافه کرد: وزیر ارتباطات در حالی از هشتگ حق الناس سخن گفت و بیشتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده را برای مبحث ارزش افزوده به قوه قضائیه ارجاع داد که برای این مطالبه ای که به وجود آمد، هیچ حقی ایفا نکرده است و تنها سبب دیدگاه های منفی مردم شد که فکر می کنند مخابرات و اپراتورها حق شان را خورده اند. مبادر ثانی اظهار داشت: پیشنهاد می شود که وزیر ارتباطات به جای درج هشتگ حق الناس در خدمات ارزش افزوده، هشتگ حق الناس را برای ایجاد شغل در فضای بین الملل ICT به کار ببرد تا مشخص شود که حاکمیت برای حضور ایران در حوزه بین الملل فضای مجازی چه کمکی کرده است؟ اگر واقعاً قصد دولت توسعه شبکه ارتباطی کشور است باید هشتگ حق الناس را برای حقوق جوانان باسواد این کشور که به اجبار ترک وطن کرده اند و برای گوگل کار می کنند، مطالبه کند. این کارشناس با اشاره به اینکه ما مجبور هستیم دلار بدهیم تا توانمندی ذهن این جوانان ایرانی را بار دیگر برای کشور خریداری نماییم، اظهار داشت: با محدود کردن اپراتور نمی توان کار را جلو برد. دولت باید پیگیر حق جوانان ایرانی باشد تا شرکتهای خارجی مجبور شوند به ما دلار بدهند و از ما خرید کنند.داستان انتقاد از توسعه مخابرات به نبود تخصص باز نمی گرددوی ضمن اشاره به این که تمام اپراتورهای مخابراتی خرده فروش شرکت ارتباطات زیرساخت هستند، افزود: با این منطق چگونه می شود کنار آمد؟ در حالیکه مخابرات نقش توزیع کننده پهنای باند را دارد اما شرکت ارتباطات زیرساخت در فروش اینترنت، انحصار بوجود آورده است. دولت از مخابرات می خواهد که شبکه اش را توسعه دهد که نتیجه آن افزایش درآمد زیرساخت می شود اما حاضر نیست به خاطر درآمدش و سودی که از این توسعه می برد، بخشی از آنرا به توسعه شبکه اختصاص دهد. مبادر ثانی با اشاره به اینکه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات روی انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت نظارت دارد اما این کمیسیون با رأی وزیر ارتباطات و ۶ رأی دیگر که با انتصاب وی در این کمیسیون حضور دارند برپا است، تصریح کرد: مگر می شود در این فضا رقابت کرد؟ این چه مدل از خصوصی سازی است؟وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی کشور، غنیمت به حساب می آید که باید قدر آنرا دانست، خاطرنشان کرد: اتحادیه جهانی مخابرات برای تمامی تولیدکنندگان و اپراتورهای دنیا استانداردهای حوزه ICT را تعیین می کند و شرکت مخابرات ایران از ۶۰ سال پیش بعنوان یکی از اعضای این بخش، در تعداد قابل توجهی از اسناد استاندارد شده برای کل دنیا حضور داشته و رأی داده است. این توانمندی در شرکت مخابرات ایران را نباید نادیده گرفت. به گواه این رزومه کاری، شک نکنید که داستان انتقاد از توسعه مخابرات به نبود تخصص باز نمی گردد.

منبع: