به گزارش روش سئو رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی از پیشگامی شرکت ارتباطات زیرساخت برای پیاده سازی برنامه عملیات هوش مصنوعی آگاهی داد و اظهار داشت: فناوری هوش مصنوعی برای بالابردن راندمان به کمک شرکتها می آید.
دکتر محمد شهرام معین، در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای پروژه ای در گروه توسعه علمی و پژوهشی مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات آگاهی داد که مربوط به توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت ارتباطات زیرساخت و پایلوت داده کاوی سبد محصول است. وی اظهار داشت: این پروژه در فاز سوم و پایانی در مرحله اجرا قرار دارد. معین در مورد این پروژه توضیح داد: خیلی از سازمان ها و شرکتها به دنبال مهاجرت به سمت هوش مصنوعی هستند و می خواهند از توانمندی ها و قابلیت های این فناوری برای بالابردن راندمان استفاده کنند. رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تاکید شرکتها بر استفاده بهینه از منابع و تحلیل نیاز کاربران و تدوین سبد خدمات و محصولات متناسب با نیازها مبتنی بر هوش مصنوعی، اضافه کرد: یکی از شرکت هایی که دراین زمینه پیشگام شده، شرکت ارتباطات زیرساخت است. دکتر معین با اعلان اینکه توانمندسازی شرکتها و دستگاهها مبتنی بر هوش مصنوعی در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: برنامه عملیات هوش مصنوعی شرکت ارتباطات زیرساخت تجربه خوبی در زمینه تلکام شمرده می شود و می توان از نتایج آن برای تدوین نقشه راه حوزه های مختلف دیگر در عرصه هوش مصنوعی استفاده نمود. وی اظهار داشت: ما آماده هستیم که باتوجه به تجربه تدوین نقشه راه «کلان داده ها» که همسو با نقشه راه «هوش مصنوعی» است، به سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی کمک نماییم تا از موهبت هوش مصنوعی به نحو مناسب بهره برده و عقب نمانند. بگفته رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اکنون به سبب روندی که در دنیا وجود دارد، شرکتی که از کاربردهای هوش مصنوعی استفاده نکند عقب افتاده محسوب خواهد شد. در سالهای بعد نتایج این عقب ماندگی بیشتر نمایان خواهد شد به گونه ای که این شرکتها دیگر نمی توانند با سایرین رقابت کنند. معین اشاره کرد: در سطح ملی هم این عقب ماندگی دیر یا زود خودرا نشان خواهد داد؛ بنا بر این شرکت هایی که در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گزاری نموده و برای اهداف خود نقشه راه تهیه می کنند، بطور قطع پیشرفته خواهند بود. وی با اشاره به این که برنامه عملیات هوش مصنوعی برای هر شرکت متفاوت خواهد بود، اضافه کرد: مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT، سفارشات سازمانی را دریافت کرده و باتوجه به ساختار و نیاز و داده و فرآیندهای هر سازمان، نقشه راه و برنامه عملیات توسعه هوش مصنوعی را در اختیار آنها قرار می دهد. تحلیل ترافیک کاربران فضای مجازی با هوش مصنوعی وی با اشاره به دیگر اقدامی که در گروه توسعه علمی و پژوهشی مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی انجام می شود، اظهار داشت: برخی پروژه های شرکت ارتباطات زیرساخت در این گروه تعریف و پیگیری می شود. در همین حال ما پروژه تحلیل داده های شبکه های اجتماعی را در گروه توسعه خدمات دنبال می نماییم که سابقه ای ۴ ساله دارد و اکنون تحلیل هایی را در شبکه های اجتماعی خارجی و داخلی با کاربردهای مختلف انجام می دهیم. این تحلیل ها بر پایه کلان داده است و در آن هوش مصنوعی کاربرد پررنگی دارد. معین در توضیح این سامانه اشاره کرد: بوسیله این سامانه تحلیل داده برای چند شبکه اجتماعی داخلی و خارجی مطرح پیاده سازی می شود و برای مثال برای کسب و کاری که می خواهد بداند میزان اقبال کاربران به محصولات و خدماتش چیست، قابل استفاده خواهد بود. کسب وکار می تواند بر طبق این داده ها تصمیم سازی کند که روش خودرا تغییر داده و یا به همان شکل به کسب وکار خود ادامه دهد. وی با اعلان اینکه در این سامانه برمبنای نیاز کاربر گزارش دهی صورت می گیرد، اضافه کرد: این سامانه در مورد محتوای مدنظر گزارش دهی می کند که چه اتفاقی رخ داده و روند چگونه است. برای مثال در موضوع کرونا، از گزارش دهی این سامانه استفاده های مطلوبی صورت گرفت. دکتر معین با اشاره به این که سامانه تحلیل شبکه های اجتماعی مورد حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: تعدادی از تحلیل ها احتیاج به برنامه ریزی و کار جدی دارد که باید مطابق پروژه ها دنبال شود و برخی نیز بصورت روال عادی درخواست و گزارش دهی می شود. این پروژه کاربردهای مختلفی دارد و درحال گسترش است.
منبع: روش سئو