به گزارش روش سئو، دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید مدارس و دانشگاه ها، اطلاعیه ای صادر کرد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا، متن بیانیه به شرح ذیل است:
«بسمه تعالی
ایران اسلامی در حالی وارد دومین گام خودسازی و جامعه پردازی و تمدّن سازی خود شده است که ثمرات بالنده عرصه ی علم و فنّاوری بعنوان موتور پیشران کشور روزبه روز فراگیرتر درک می شود. عرصه ای که معماری آن از جزء جزء واحدهای سازنده اش اصالت می یابد و نقش آفرینی در این حوزه در پیوستاری از نقش های دانش آموزی تا دانشجویی و از معلمی و استادی تا فناوری و کارآفرینی دانش بنیان ممزوج شده است.
کاردکرد نهادهای متناظر بر این نقش ها شامل مدارس و دانشگاه ها تا موسسات آموزش عالی و پژوهشی و واحدهای فناوری و تولید دانش بنیان، در جهت سیاستهای تحولی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور، در گذر زمان ارتقاء یافته و در منظومه ی پیشرفت کشور و افقهای ترسیم شده برای چهل ساله ی گام دوم انقلاب اسلامی تعالی یافته است.
بخشی از شواهد آماری حاصل از روند پژوهی تحولات شاخص های علم، فناوری و نوآوری نشان داده است دستاورد نهادهای آموزش عمومی و آموزش عالی و علم و فناوری افتخار آمیز بوده است. بطوریکه در طول زمان بهبود در زمینه کیفیت تولیدات علمی کشور به وقوع پیوسته و رشد جنبه های کیفی بیشتر از موارد کمی رقم خورده است که حکایت از عمق بخشی به فرایند یادگیری و تولید دانش دارد.
در واقع، در سال های اخیر این ظرفیت در چارچوب افزایش تعداد محققان پر استناد کشور به خوبی تحقق یافته است. تعداد تولیدات علمی ایران در پایگاه استنادی بین المللی وب آو ساینس طی سالهای ۱۳۸۸-۱۳۹۸، سه و هفت دهم برابر شده و تعداد تولیدات علمی ایران در پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس هم طی این سال ها رشد ۷.۲ برابری را تجربه کرده است.
تعداد مقالات در یک میلیون نفر جمعیت یکی از شاخصهایی است که نقشه جامع علمی کشور در بخش کمیتهای مطلوب شاخصهای کلان علم و فناوری کشور به آن توجه کرده است و برای افق ۱۴۰۴ عدد ۸۰۰ را منظور کرده است که با عنایت به روند مطلوب طی شده تا این مقطع زمانی، دستیابی به این عدد و عبور از مرز تعیین شده در ۱۴۰۴، دور از انتظار نیست.
همچنین در مختصات نظام آموزش عالی و کمیت های مطلوب نقشه جامع علمی کشور، شاخص مقدار ناخالص ثبت نام در آموزش عالی برای افق ۱۴۰۴، میزان مطلوب ۶۰ درصدی در جامعه ۱۸ تا ۲۴ ساله هدف گذاری شده است که حد مطلوب این شاخص تحقق پیدا کرده و دسترسی مناسب برای علاقه مندان فراهم گشته است، بطوری که مطابق برآورد انجام شده در سند نقشه جامع علمی کشور، سهم دانشجویان دکتری از کل دانشجویان برای سال ۱۴۰۴ باید به سه و نیم درصد برسد در صورتی که مطابق آمار موجود، در سال ۱۳۹۸ این شاخص به نزدیک ۵ درصد رسیده و روند صعودی آن و عبور از مرز تعیین شده، طی سال های بعد از آن مشهود است. در بخش بدنه ی آموزشی هم “رشد کادر هیئت علمی” محقق شده که بیشترین میزان رشد به مرتبه علمی استادیار متعلق می باشد که از ۲۷۵۴۶ نفر در سال ۱۳۸۷ به ۴۲۳۰۰ نفر در سال ۱۳۹۸ رسیده و از رشد ۵۳ درصدی اعضای هیئت علمی در این مرتبه علمی، حکایت دارد که به تعبیری سرمایه انسانی و دانشی تازه نفسی را به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی افزوده است. در کنار اعضاء هیئت علمی باتجربه یعنی دانشیاران و استادان، این طیف از اعضای هیئت علمی با انگیزه ترین گروه برای تقویت بخش ارتباط دانشگاه و صنعت و پرامیدترین گروه برای ایفای نقش های جریان سازی علمی و تقویت اقتصاد دانش بنیان ارزیابی می شوند.
در بعد اثربخشی دانشی و خروجی آن در چرخه ی اقتصاد به مولفه های سهم صادرات برپایه فناوری های بالا و صدور خدمات فنی و مهندسی مهم بر شمرده می شود. شواهد آماری از روند ۵ ساله شاخص سهم صادرات کالاهای با فناوری بالا و متوسط به بالا به واردات آنها در کشور حکایت دارد بگونه ای که رشد صادرات در حوزه دانش بنیان بیشتر از رشد واردات است و در زمان کوتاه ۵ ساله این نسبت تقریبا ۱۰درصد بهبود یافته است.
قوت گرفتن اجزاء پیوند دهنده ی دانش و فناوری به بازار و تجاری سازی دانش همراه با روند فزاینده فعالیت شرکتهای دانش بنیان بعنوان یکی از شاخصهای بخش فناوری و نوآوری، قابل استنباط است. از طرفی تعداد پارک های علم و فناوری و هم مراکز رشد در زیست بوم دانشگاه و فناوری از روند فزاینده به وضعیت اشباع و ثبات نسبی رسیده است که ورود به مرحله بلوغ این شرکت ها و حفظ حیات در اکوسیستم فناوری و نوآوری را همزمان با افزایش تعداد واحدهای فناور مستقر در این مراکز نوید می دهد.
بدیهی است با این که جایگاه ایران طبق شاخص جهانی نوآوری هر ساله بهبود یافته اما از نظر زیر شاخصهای نهادی، بازار و وضعیت کسب کار، تا وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد و اهتمامی بیشتر از پیش را طلب می کند. این مسیر روشن که به استناد آمار و اطلاعات قابل اعتناست، در شبکه ای منسجم و با اتحاد استراتژیکی بین سه نظام تعلیم و تربیت و آموزش عمومی، نظام آموزش عالی و نظام علم و فناوری حاصل شده است هرچند تا نقطه بهینه ناظر بر ظرفیت ها و توانمندی ها راه درازی باقی است. اما آنچه ذی قیمت است ارج نهادن به فهم هوشمندانه، حفظ رویکرد تحولی و اتخاذ تدابیر مسئولانه و هم افزای نهادهای فعال در این نظام ها و زیرنظام های متناظر با آنهاست تا منابع را جذب، موانع را رفع و مسیرهای میانبر را برای جهشی مقتدرانه و با افتخار فراهم سازد.
در شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاه ها بعنوان قلب تپنده جامعه علمی کشور، برای تجدید عهد و تمدید هم پیمانی برای جهاد علمی و دستیابی به آبادانی و تعالی روز افزون ایران اسلامی، ضمن تبریک شروع سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و گرامیداشت جوشش فضای علم و دانش، با تکرار تعبیر داهیانه رهبری معظم در بیانیه گام دوم انقلاب، تاکید می نماییم بر این اصل که “روی دیگر دانایی، توانایی است”، بدیهی است خروجی ارزشمند دانایی به اهتمام و اجبار تحولی در نظام تعلیم و تربیت و آموزش عمومی و نظام آموزش عالی است که منتهی به درخشش توانایی و تحول در نظام علم و فناوری خواهد شد و آینده ای بهتر را رقم خواهد زد. امید به فضل و لطف پروردگار و همت و توانائی سرمایه های بزرگ علم و دانش کشور داریم و پیوسته این مسیر شتاب و رشد را مدقانه دنبال می نماییم.
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی»