به گزارش روش سئو، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: حکمرانی در فضای مجازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از عرصه های حیاتیست چونکه ما با چالش های گوناگونی در چند سال اخیر مواجه بودیم.
فرشاد ابراهیم پور نورآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، اظهار داشت: امروزه گسترش فضای مجازی بعد از گذار از عصر کشاورزی و عصر صنعتی، حدودا یک دریچه ای را به طرف یک تمدن جدید پسامدرن گشوده است، همین طور فضای مجازی همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده و این تمدنی که در حالِ به وجود آمدن بوسیله فضای مجازی است، نه قلمرویی دارد و نه حاکمیتی به مفهوم متعارف در آن می شود تعریف کرد، بدین سبب حکمرانی فضای مجازی یکی از چالشی ترین حوزه های پیش روی تمامی حاکمیت هاست و موفقیت در آن نیازمند به الزاماتی است که مهم ترین آن درک شناخت دقیق و صحیح از این پدیده و مواجهه فعالانه با آنست.
وی اضافه کرد: دوگانه ای که فضای مجازی به وجود آورده است از یک طرف با بوجودآوردن سهولت در ارتباطات و فناوری ها و همین طور خدمات جدید و شگفت آوری که ضریب نفوذ بسیار بالایی را دارند و از جانب دیگر با قابلیت هایی که در حال تبدیل کردن حاکمیت های ملی، حکومتی به یک حاکمیت شبکه ای فرامرزی است امری پیچیده و خطیر است.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در این میان کشورهایی که همیشه در معرض تهدیدات دشمنان قرار دارند به ویژه کشور ما که جریان استکبار جهانی و صهیونیسم مرتب درحال تخریب موفقیت های کشور ما هستند و از جانب دیگر بیشتر شرکت های بزرگ و صاحب نفوذ در فضای مجازی متأسفانه تحت سلطه این جریانات است، بدین سبب ما باید پیش قراول و یا جلودار تعریف فضای حکمرانی مجازی در کشورمان باشیم برای اینکه برای ما بسیار با اهمیت و حیاتی، هم از نظر آفندی و هم به لحاظ پدافندی خواهد بود.
ابراهیم پور نورآبادی افزود: حکمرانی در فضای مجازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از عرصه های حیاتیست چونکه ما با چالش های گوناگونی در چند سال اخیر مواجه بودیم، حملات سایبری که به تأسیسات هسته ای و مراکز نفت و گاز ما انجام شد جهت گیری گسترده مراکز سایبری دشمن به افکار عمومی ملت و وقایعی که در جریان ناامنی های خیابانی انجام شد، اختلالاتی که در بازار ارز و سکه انجام شده است، این ها چالش هایی است که ضرورت ساماندهی فضای مجازی کشور را دوچندان می کند.
وی با تکیه بر این که فضای مجازی باید تحت مراقبت قرار بگیرد، اشاره کرد: ما برای اعمال حاکمیت و کنترل فضای مجازی باید بدانیم که دولت ها دو قلمرو حکومتی دارند یکی فضای جغرافی واقعی و دیگری فضای جغرافی مجازی که هر دو مرتبط و قرینه یکدیگر هستند، در حقیقت فضای مجازی انعکاس فضای واقعی است و اینگونه نیست که ارتباطی با هم نداشته باشند، بدین سبب اصل حاکمیت دولت و حکومت ملی بر هر دو فضا باید از یک پایداری منطقی برخوردار باشد، هرچند ممکنست کیفیت و سطوح آن متفاوت باشد.
نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: ما می توانیم از دو ساز و کار در کشورمان برای اعمال حاکمیت استفاده نمائیم، یکی ساز و کار قدرت فنی و ابزاری که محصول توسعه علمی، تخصصی و فناورانه است و ماهیت ژئوپلیتیک دارد و دیگر سازوکار قانونی که چارچوب رفتار حقیقی و حقوقی و بایدها و نبایدها را تعریف می کند و به طور معمول ماهیت حقوقی دارد، این دو سازو کار یعنی هم سازوکار فنی ابزاری و هم سازوکار قانونی باید مکمل و همسو با هم باشند تا هم افزایی ایجاد کنند و امر اعمال حاکمیت در فضای مجازی را محقق سازند، توجه به یک بخش این که ما تصور نماییم الزاماً تدوین سازوکار قانونی از طرف مجلس شورای اسلامی رافع مشکلات است یا بحث قدرت های ابزاری رافع مشکلات است به اعتقاد من نمی تواند کلید حل مسأله باشد بلکه ما باید هر دو را هم رو به جلو سوق دهیم و هم بدنبال اعمال حاکمیت ترکیبی باشیم.
ابراهیم پور نورآبادی عنوان کرد: سه دسته کشور در دنیای امروز وجود دارند که موضوع حکمرانیشان با یکدیگر متفاوت می باشد، دسته اول کشورهایی هستند که در لایه حکمرانی کلان دنیا فعالیت می نمایند و حدودا تسلط بر بیشتر ابزارها، محتوا و پلت فرم ها را دارند و بدین سبب نگرانی به جهت این که در فضای مجازی در مرز دانش تولید تجهیزات و سخت افزارها و نرم افزارها هستند، ندارند. دسته دوم کشورهایی هستند که با کشورهایی که در این فضا حکمرانی می کنند ارتباط نزدیک همچون مراودات تجاری فرهنگی و سیاسی دارند بدین سبب این کشورها خودشان بصورت مستقل حکمرانی فضای مجازی ندارند و سیاست هایشان تابعی از کشورهای گروه اول است.
وی در آخر اظهار داشت: کشورهای مانند ژاپن که در شرق آسیا قرار دارند، اما دسته سوم کشورهایی هستند که برخوردشان در فضای مجازی مانند دسته دوم نیست چونکه آنها سیاست واحدی ندارند و نمی توانند حکمرانی کنند و باید بدنبال این باشند که حاکمیت فضای سایبری آنها با تدوین قوانین و مقررات حل کنند، البته باید ارتباط میان لایه های حکمرانی فضای مجازی بصورت دقیق تعریف شود و این مساله اهمیت زیادی دارد که در کشور ما چالش هایی هم وجود دارد مانند تنوع طرز تلقی از تعریف حکمرانی سایبری، فقدان راهبرد در عرصه حکمرانی، نحوه تعامل با فناوری های نوظهور فضای سایبر، کمبود مراکز مطالعاتی و پژوهشی فعال حکمرانی که این ها در کنار چالشی که تحت عنوان توسعه منابع انسانی داریم بایستی روی آنها کار شود تا بتوانیم مشکلات را حل نماییم.
منبع: howtoseo.ir