به گزارش روش سئو، هم اکنون با توسعه ابزارهای دیجیتالی، صنایع سنتی در آغاز یک دوره جدید از تحول دیجیتالی قرار گرفته اند که این مهم به ارتقاء و پیشرفت تولید و فعالیتهای اقتصادی کمک زیادی می کند.
به گزارش روش سئو به نقل از مهر، عبدالحسین حیدری کارشناس حوزه اقتصاد دیجیتال در یادداشتی که در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است، پیرامون تحول دیجیتالی در صنایع سنتی نکاتی را مطرح کرده و بر بازبینی در مدل کسب و کارها با عنایت به نیازها و فرصت های فراهم شده توسط فناوریهای دیجیتال تاکید کرده است.
متن این یادداشت به شرح زیر است؛
صنایع سنتی، با پیشرفت تکنولوژی و ورود صنایع جدید، در سالهای اخیر به تدریج توسعه یافته اند. این روند توسعه صنایع سنتی، منجر به ایجاد فرصت های جدید شغلی، افزایش درآمد و توسعه محلی شده است. از طرفی، حفظ و ارتقاء این صنایع، به رشد اشتغال، ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات، افزایش تولید، درآمد و درنهایت تحرک و رونق اقتصاد کمک می نماید. ازاین رو، توسعه صنایع سنتی می تواند به رونق و استقرار پایدار توسعه اقتصادی در مناطق محلی کمک نماید.
در سالهای اخیر فناوری های دیجیتالی به سرعت درحال توسعه بوده اند، به نحوی که در تمامی ابعاد و شئون زندگی مردم رسوخ نموده اند. کسب وکارهای بسیاری هم در این حوزه پدیدار شدهاند. ظهور کسب وکارهای دیجیتالی بعنوان یک پدیده رو به رشد، به سرعت تبدیل به یک جزء بسیار مهم از اقتصاد جهانی شده است. کسب وکارهای دیجیتالی با تشکیل فرصت های جدید، کاهش هزینه ها، افزایش نوآوری و سهل الوصول نمودن دسترسی به خدمات، بعنوان یک گزینه پرطرفدار برای کسب درآمد و ایجاد کسبوکارهای پایدار مطرح شدهاند.
با وجود توسعه فناوری های دیجیتال در کشور و پدیدار شدن کسب و کارهای برپایه فناوری های دیجیتال، این فناوری ها در صنایع سنتی مورد اقبال قرار نگرفته و همچنان بر همان شیوه سنتی اصرار ورزیده می شود. در دهه اخیر در خیلی از کشورها بهره وری بعنوان یک عامل مهم در نظر گرفته می شود و پاسخی که برای بهره ور نمودن صنایع داده می شود، استفاده از فناوری های دیجیتال و ابزارهای آن در صنایع است. ازاین رو شاهد یک رشد بسیار سریع در استفاده از فناوری های دیجیتالی در صنایع مختلف بوده ایم. به عبارت دیگر میتوان اظهار داشت که در خیلی از کشورها، فناوری های دیجیتال و علوم در رابطه با آن در صنایع سنتی سرریز شده اند.
سرریزشدن فناوری های دیجیتالی منجر به بهبود کارایی، کاهش هزینه ها، افزایش سرعت تولید و بهبود کیفیت محصولات در صنایع مختلف می شود. بعنوان مثال، استفاده از ربات ها و خطوط تولید خودکار در صنایع تولیدی و استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت خودروسازی، تعمیرات و نگهداری، کشاورزی و ساختمان سازی نمونه هایی از استفاده های مؤثر فناوری های دیجیتال هستند.
با توجه به این که فناوری های دیجیتالی هر روز درحال توسعه و پیشرفت هستند، انتظار می رود که سرریزشدن فناوری های دیجیتال و نوآوری های در این حوزه، در صنایع مختلف به شکل مداوم ادامه داشته باشد و مزایای بیشتری برای شرکت ها و صنایع به همراه داشته باشد. ازاین رو، توجه به این پدیده و انطباق با این فناوری ها برای صنایع، معادن، شرکت ها و سازمان ها امری حیاتی و ضروری به حساب می آید.
شرکت ها و صنایع سنتی برای بهره ورتر شدن و رشد کمی و کیفی محصولات تولیدی، باید مدل کسب و کار خویش را با عنایت به نیازها و فرصت های فراهم شده توسط فناوریهای دیجیتال بازبینی کنند. اصلاح مدل کسب و کار می تواند شامل تغییرات و بهبود در محصولات و خدمات، فرایند تولید، بهبود روش های توزیع، استراتژی های بازاریابی و… باشد. این تغییرات نه تنها بهبود کارآمدی صنایع سنتی را زیاد می کند، بلکه فرصت های جدیدی برای کاهش هزینه ها و ارتقای پایداری اقتصادی ایجاد خواهد نمود.
در فرایند دیجیتالی شدن صنایع سنتی، رقابت برای شرکت ها فراتر از مقایسه با رقبا بر اساس قیمت محصول و خدمات بلکه بر مبنای نوآوری، عملکرد دیجیتالی، سرعت و انعطاف پذیری آنها صورت می گیرد. شرکت هایی که موفق به انتقال فعالیتهای سنتی خود به محیط دیجیتال می شوند و از تکنولوژی های جدید بهره مند می شوند، می توانند تفاوتی اساسی در بازار ایجاد کنند و رقابت پذیری خویش را بهبود ببخشند.
بنابراین افزایش رقابت و رقابت پذیری بین شرکت ها در زمینه دیجیتالی شدن صنایع سنتی، به تحول و انعطاف پذیری شرکت ها بستگی دارد. برای بقا و رشد در دنیای دیجیتال امروز، شرکت ها بیشتر باید به نوآوری و به کارگیری فناوری های پیشگام تمرکز کنند و بدین سان میتوان در بین صنایع، انتظار رقابت پذیری بالاتری داشت.