به گزارش روش سئو، اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی، متشکل از انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران، اتحادیه انجمن های علمی-آموزشی معلمان ریاضی ایران، شورای خانه های ریاضیات ایران، انجمن فیزیک ایران، اتحادیه انجمن های علمی-آموزشی معلمان فیزیک ایران، انجمن رمز ایران، انجمن ایرانی تحقیق در عملیات، انجمن سیستم های فازی ایران، انجمن علمی فرماندهی و کنترل ایران و انجمن سنجش از دور و GIS ایران، در ارتباط با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی در مورد برگزاری دوبار در سال آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اطلاعیه ای صادر کرد.
به گزارش روش سئو به نقل از ایسنا و به نقل از فرهنگستان علوم، خانه ریاضیات اصفهان، عضوی از اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی، در سال ۱۳۷۱، ضمن بررسی دقیق مشکل آزمون های ورودی دانشگاه ها و تأثیر منفی این نوع آزمون ها، با برگزاری سمینار بررسی مسایل آزمون های ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، ابعاد مختلف اجتماعی، آموزشی و حتی تاثیرات منفی این آزمون بر خانواده ها و نحوه درک دانش آموزان از مسایل علمی و پیشبینی تأثیر این نوع آزمون ها بر افت تحصیلی دانش آموزان و رشته های تحصیلی علوم پایه و مهندسی، طرحی را تدوین و به مسولان عرضه نمود، تا بالاخره بخشی از این طرح با حمایت انجمن ریاضی ایران و شاخه ریاضی فرهنگستان علوم توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، بنابراین خانه ریاضیات و سایر انجمن های عضو ضمن پشتیبانی از اجرای طرح، امیدوار هستند هرچه سریعتر مشکلات آزمون های ورودی دانشگاه ها و تاثیرات منفی آنها برجوانان، خانواده ها و به طورکلی کیفیت آموزش کشور حل شود.
در مصوبه جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی در خصوص برگزاری دوبار در سال کنکور سراسری، اشکالات قبلی مرتفع شده و این مصوبه دارای مزایای زیر است:
«۱- چون فقط از دروس تخصصی آزمون به عمل می آید، میتوان وقت بیشتری برای هر مبحث در نظر گرفت و به جای تست های حداکثر سه دقیقه ای، مثلا تست های ۵ دقیقه ای طرح کرد تا دانش آموز بتواند با انجام محاسبات به جواب برسد، و نه با رفتن به محفوظات خود به سؤالات پاسخ دهد و این یعنی تقویت تفکر علمی در یادگیری دروس دبیرستانی و ایجاد قدرت حل مساله و درک علمی مفاهیم که منجر به مطالعه دقیق کتاب های درسی خواهد شد (البته باید مطالب این کتاب ها هم بازبینی شود).
۲- در این روش دانش آموزان برای ۴۰ تا ۶۰ درصد نمره آزمون ورودی باید با فراغت خاطر کتاب های درسی خویش را دقیق و با درک و فهم مطلب مطالعه کنند و در آزمون های دبیرستانی شرکت کنند. هیچگونه خرج اضافی و فشار روانی هم برای خانواده آنها بوجود نمی آید.
۳- از آنجائیکه کنکور سالی دو بار برگزار می گردد و هر دانش آموز می تواند در هر دو آزمون شرکت نموده و از بالاترین امتیاز دریافت شده برای پذیرش در دانشگاه ها، استفاده نماید، فشار روانی بر دانش آموزان و خانواده آنها از بین می رود.
۴- در این روش ملاک پذیرش، نمرات دریافت شده در سه سال (حدود ۳۰ جلسه امتحان) و یک آزمون ورودی از دروس تخصصی خواهد بود، که با تعیین وضعیت زندگی آینده دانش آموز در سه ساعت بسیار متفاوت خواهد بود.
۵- کسانی که بدون مطالعه و مقایسه روش قبلی و جدید و به علل نامعلوم با این مصوبه مخالفت می کنند، به نظر می رسد وضعیت کنونی امتحان ها در دبیرستان های مختلف با سطوح متعدد و امتحان های غیرهم سطح را در نظر می گیرند، که در شرایط جدید آموزش و پرورش در شرایط جدید مجبور می شود آزمون های نهایی را در سرتاسر کشور به صورت استاندارد برگزار نماید.
۶- امتحانات نهایی برای کلاس های ششم دبیرستان ها سراسری است و در حال حاضر فقط اشکال در تصحیح ورقه های امتحان است که آموزش و پرورش به سادگی می تواند این اشکال را برطرف نماید و در نهایت عدالت اجتماعی را برقرار کند.
۷- برای سالهای بعد همین روال برای امتحان های مقاطع دهم و یازدهم تکرار می شود و در نهایت دانش آموزان در هر نقطه از کشور می توانند با آرامش خاطر و بدون هزینه های اضافی در امتحانات نهایی و آزمون سراسری شرکت کنند و در صورت نتایج علمی معقول، در دانشگاه ها پذیرفته شوند.
اما برای اجرای این طرح، برخورداری از حداقل دانش دروس عمومی ضروری می باشد، که با برگزاری آزمون مقدماتی پیش نیاز از دروس عمومی، به نحوی که داوطلبانی که به دانشگاه ها راه می یابند، حداقل اطلاعات لازم از دروس عمومی را داشته باشند، ولی نمرات دروس عمومی در رده بندی آنها موثر نباشد) قابل بررسی است و هم افزایش کیفیت آزمون های سازمان سنجش و تصحیح اوراق آزمون های نهایی استاندارد و تشریحی که می تواند توسط دو دبیر مستقل، بدون ذکر نام دانش آموز تصحیح و در صورت مغایرت، با قضاوت دبیر سوم صورت گیرد.
اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی اعلام آمادگی می کند با همکاری اعضای حقوقی خود و با استفاده از تجارب و دانش آنها به کمک مسؤلان آموزش کشور، این مشکلات را هم حل کند. به امید این که مساله سنجش از پذیرش جدا شود و دانشگاه ها بتوانند در جهت حفظ استقلال و ارتقاء کیفیت آموزشی خود گامهای جدی بردارند.»