به گزارش روش سئو دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اظهار داشت: در صورت ایجاد اجماع ملی و پشتیبانی از صنعت خودروسازی نوین، در یك افق ۵ ساله می توانیم به فناوری تولید خودرو های خودران دست یابیم.
به گزارش روش سئو به نقل از وزارت ارتباطات، منوچهر منطقی درباره امكان تولید خودرو های خودران در كشور و اقداماتی كه تابحال در این زمینه انجام گرفته است، اظهار داشت: هوشمند سازی خودرو ها شامل چهار حوزه خودرو های برقی، خودرو های متصل، خودرو های اشتراكی و خودرو های خودران می شود كه این خودرو ها به شكلی خودرو های آینده محسوب می شوند.
دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در این زمینه معاونت علمی و فناوری در ۳ مبحث از خودرو های آینده ورود كرده كه اولین مبحث مربوط به خودرو های الكتریكی می شود كه این نوع خودرو ها از سال ۲۰۰۵ موردتوجه قرارگرفته اند؛ یعنی مدت زمان زیادی هم از طرح بحث آن در جهان نگذشته و این خودرو ها را می توان جزو فناوری های نوظهور تلقی نمود.
وی تاكید كرد: فناوری های نوظهور این فرصت را به ما می دهد كه در صورت توجه بتوانیم همگام با سایر كشورها وارد این فضا شویم. یكسری از فناوری ها هستند كه سال هاست از ظهور و بروز آن می گذرد و ما در این عرصه ناچار به تقلید خواهیم بود؛ اما یك سری از فناوری ها مثل نانو و بایو هستند كه نوظهور محسوب می شوند و وقتی با كشورهای پیشرفته وارد این عرصه شدیم توانستیم همگام با آنها پیشرفت نماییم.
مزیت ایران در سیستم های مخابراتی صنعت خودرو
منطقی با اشاره به اینكه در بحث خودرو های الكتریكی، خودران و یا متصل، كشور ما استعدادهای فراوانی دارد، اظهار داشت: تخصص عمده خودرو های الكتریكی از بخش های مكانیك به سمت مكاترونیك، الكترونیك و دیتا یا داده سوق پیدا می كند كه در این بخش كشور ما از مزیت بسیار زیادی برخوردار می باشد كه متأسفانه پیش ازاین كمتر به آن توجه شده بود. این در شرایطی است كه حالا بازیگران فوق العاده قدری در بخش های الكترونیك، كنترل و سیستم های مخابراتی صنعت خودرو برای تولید محصول وارد عرصه شده اند.
وی اضافه كرد: ما استعدادهایی داشتیم كه از آنها كم تر استفاده می شد. به جهت اینكه بتوانیم به صورت منظم از این استعدادها استفاده نماییم یك برنامه ریزی دقیقی انجام دادیم. ابتدا نشست ها و هم اندیشی هایی در حوزه خودرو های الكتریكی، متصل و خودروان برگزار كردیم كه علاوه بر دعوت از صاحب نظران بین المللی، در عرصه داخلی هم از همه بازیگرانی كه می توانند در صنعت نوین خودروسازی نقش آفرینی كنند. ازجمله وزارت ارتباطات، وزارت نیرو – برای تأمین ایستگاه های شارژ- خودروسازان، قطعه سازان، دانشگاهیان و… دعوت كردیم تا نظرات خویش را در این جلسه ها مطرح كنند.
۳ برند داخلی موتورسیكلت برقی تولید می كنند
دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: بر اساس این نشست ها و نظراتی كه از خبرگان این حوزه در عرصه داخلی و بین المللی دریافت كردیم، چند خروجی حاصل شد كه در حال برنامه ریزی برای آن هستیم. برنامه ریزی نخست این بود كه با عنایت به وجود استعدادهای فوق العاده زیاد در حوزه خودرو های نوین در كشور، چند پروژه تعریف نماییم. نخستین پروژه ای كه تعریف شد و اتفاقاً هم خیلی زود به نتیجه رسید موتورسیكلت های برقی بود.
منطقی خاطرنشان كرد: در همین راستا، سازنده های سنتی موتورسیكلت با دانشگاهیان مجموعه ای ایجاد كردند و توانستند با دانش داخلی خیلی زود موتورسیكلت های برقی را عملیاتی كنند و الان دو و یا سه برند داخلی در حال تولید موتورسیكلت های برقی هستند.
ساخت پلت فرم جدیدی از خودرو های برقی
دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته اضافه كرد: دومین برنامه ریزی ما در بخش اتوبوس برقی بود. هم اكنون روی اتوبوس های برقی مطالعات خیلی زیادی انجام شده و الان یك گروهی متشكل از مجموعه ای كه پیش ازاین كار تحقیق و توسعه روی اتوبوس های هیبریدی را انجام می داد – اتوبوس هایی كه مقدمه ورود به اتوبوس های برقی محسوب می شوند- به همراه یكسری شركت های دانش بنیان فعال شده اند تا در گام نخست زنجیره تأمین قطعات و اجزای خودرو های برقی را ایجاد كند.
وی تاكید كرد: به موازات آن هم در حال ساخت پلت فرم جدیدی از خودرو های برقی هستیم كه در این زمینه كنسرسیومی با حضور معاونت علمی ریاست جمهوری و مجموعه شهرداری تشكیل شده كه اتفاقاً هر گام رو به جلویی كه برداشته می شود تعداد اعضای این كنسرسیوم هم بیشتر می شود. چون اصل بر این است كه ما فناوری را ایجاد نماییم تا همه اتوبوس سازان كشور بتوانند یا از این تكنولوژی یا از پلت فرم جدید برای تولید انبوه استفاده كنند.
در ماه جاری یك پروژه تولید خودرو های الكتریكی قطعی می شود
منطقی با اشاره به اینكه در مورد خودرو های الكتریكی سواری هم چند پروژه مطرح است اظهار داشت: با عنایت به اینكه معاونت علمی وظیفه اش انتخاب بهترین پروژه ها با در نظر گرفتن تمام شاخصهای موردنظر است بر همین مبنا در حال بررسی این پروژه ها هستیم كه در ماه جاری یكی از آنها قطعی و نهایی می شود.
وی اضافه كرد: در این خصوص بر مبنای بررسی هایی كه انجام شده به این نتیجه رسیده ایم كه محققان ما در زمینه خودرو های الكتریكی نسبت به سایر كشورهای دیگر بسیاری از نظر بحث های نظری و نمونه اولیه عقب نیستند. منتها بحث اصلی مربوط به هزینه تجاری سازی است كه معمولاً باید كمك هایی به آنها شود كه در این زمینه چند استارت آپ وارد عمل شده اند و در حال فعالیت هستند.
دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی افزود: برای توسعه پروژه ساخت خودرو های الكتریكی هم شتاب دهنده ای را بوجود آورده ایم كه این شتاب دهنده هم اكنون وظیفه اش شناسایی استارت آپ هایی است كه روی اجزای خودرو كار می كنند. بعد از شناسایی، توسعه فعالیت های این استارت آپ ها باهدف ایجاد زنجیره تأمین ساخت خودرو های برقی مورد توجه قرار می گیرد.
تولید خودرو های متصل با همكاری مركز تحقیقات مخابرات
منطقی خاطرنشان كرد: اما زمینه دیگری كه روی آن تمركز داریم و كانون آن هم پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات است، خودرو های متصل است. در این پروژه باید یك بستر دیجیتالی ایجاد شود تا خودروهایی كه در این بستر قرار می گیرند هم بتوانند با خودرو های اطراف و هم با محیط ارتباط برقرار كنند.
وی افزود: برای تحقق پروژه خودرو های متصل تابحال دو اقدام انجام شده است. نخست آنكه برای این پروژه یك كانون برگزیده ایم. بهترین كانون در این زمینه هم پژوهشگاه فناوری اطلاعات (مركز تحقیقات مخابرات) بوده و نكته دیگر در این بحث ایجاد یك شتاب دهنده ای در كنار كانون و مركز پروژه بود كه این شتاب دهنده را در دانشگاه علامه طباطبایی بوجود آورده ایم و امیدواریم با همكاریهای مشترك بزودی شاهد اتفاقات خوب در حوزه خودرو های متصل باشیم.
بین نسل اول و دوم خودرو های خودران قرار داریم
دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی و تحقیقات روی خودرو های خودران با تاكید بر اینكه این نوع خودرو ها چند نسل دارند اظهار داشت: نسل صفر این خودرو ها، خودرو های معمولی هستند كه اغلب مردم در حال استفاده از آن هستند. منتها با این تفاوت كه یكی یكسری امكانات روی همان خودرو ها همچون گیربكس اتوماتیك یا كروز كنترل نصب می شود. نسل بعدی هم خودروهایی هستند كه سیستم های بیشتری دارند و اغلب با دخالت راننده می توانند در راه قرار گیرند و به شكلی این سیستم ها حجم درگیری راننده را كمتر می كند و در نتیجه راننده وقت بیشتری دارد كه به سایر كارهای خود به غیر از رانندگی بپردازد و درعین حال از ایمنی هم برخوردار باشد. نسل سوم هم به صورت كامل خودروان است.
منطقی افزود: ما در كشور خودمان به صورت نسبی بین نسل اول و دوم هستیم. كشور ما در حوزه رباتیك فوق العاده پیشرفت كرده منتها هیچ وقت رباتیك را با مجموعه خودرویی تلفیق نكرده ایم؛ اما همین مجموعه رباتیك را توانسته ایم در پهپادها تلفیق نماییم و نتایج خیلی خوبی هم گرفته ایم و توانسته ایم كشورمان را بعنوان یكی از بزرگ ترین تولیدكنندگان پهپاد در جهان معرفی نماییم.
وی تاكید كرد: بر همین مبنا اعتقاد دارم كه ما بین نسل اول و دوم خودرو های خودران قرار داریم؛ ازاین رو به صورت نسبی فناوری های در رابطه با خودرو های خودران در داخل كشور وجود دارد و می توانیم آنها را به خوبی اجرایی نماییم، كافی است با توجه بیشتری آنرا در صنعت خودرو اجرایی نماییم. ازاین رو برخلاف تصور عمومی كه ما در حوزه خودرو های خودران هیچ كاری تابحال نكرده ایم باید بگویم خیلی كارها كرده ایم؛ اما نكته اصلی این است كه اگر بخواهیم از خودرو های خودران در داخل كشور بهره مند شویم باید به این حوزه توجه بیشتری شود. هم اكنون وزارت ارتباطات در جهت تحول دیجیتال به این حوزه توجه دارد و آنرا ضروری می داند و اتفاقاً پای كار هم آمده اما این توجه باید به تمام نهادها و دستگاه های در رابطه با صنعت خودرو های نوین هم تسری یابد.
خودروی برقی ساخت داخل داریم
منطقی درباره اینكه آیا شركت های خودروساز كشور آمادگی ورود به مرحله تولید خودرو های نوین را دارند اظهار داشت: خوشبختانه شركت های خودروساز ما به ساخت خودرو های نوین اهمیت داده و حتی بر مبنای آن فعالیت هایی را هم انجام داده اند و می توانیم این ادعا را داشته باشیم كه یك خودرو برقی ساخت داخل داریم. یكی از شركتهای خودروساز داخلی هم واحدی تشكیل داده كه روی اجزا و سیستم های خودرو های نسل آینده كار می كنند. این خودروساز حتی به نمونه هایی هم رسیده تا بتوانند آنرا طراحی و اجرا كنند.
وی اضافه كرد: معتقدم خودروسازان در صورت ورود جدی به این عرصه به دو دلیل خیلی سریع به نتیجه می رسند. نخست آنكه ما در زمینهٔ برق، مخابرات و مكاترونیك استعدادهای بسیار خوبی داریم كه كمتر مدنظر بوده اند. دوم هم اینكه امكان تولید سریع خودرو های معروف به conventional را دارند.
دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی افزود: در حوزه خودرو های الكتریكی دو نوع محصول وجود دارد. یكی اصطلاحاً به آن گفته می شود conventional، به این معنا كه سیستم قوای محركه همین خودرو های موجود برداشته می شود و سیستم قوای الكتریكی جایگزین می گردد. صنایع خودروسازی ما در نوع conventional نمونه دارد. نوع دیگر از محصولات خودروی الكتریكی طراحی كامل پلت فرم برقی است كه در این زمینه ما روی اتوبوس برقی وارد عمل شده ایم.
نگرانی از تسخیر بازار ایران توسط خودرو های الكتریكی چینی
منطقی با تاكید بر اینكه این مباحث جدی است و توجه ویژه به آن می تواند آینده كشور را تضمین كند اظهار داشت: همان گونه كه در مورد فناوری نانو و بایو توجهات ویژه ای شد و بر مبنای آن توانستیم توفیقات جهانی به دست آوریم در حوزه های خودرو های الكتریكی، اتصال پذیری و خودران، استعدادهای فوق العاده بالایی داریم و در صورت توجه می توانیم توفیقات خوبی كسب نماییم. كافی است كه در سطح ملی نظر واحدی ایجاد شود كه این مباحث مهم می باشد و باید بعنوان یكی از فناوری های نوظهور به آن توجه كرد.
وی اضافه كرد: مطمئنم در صورت توجه ویژه به این حوزه، می توانیم به سرعت با بقیه كشورهای جهان هم گام شویم. منتها یك تهدیدی هم وجود دارد كه خیلی باید به آن توجه گردد. الان كشورهایی كه روی خودرو های الكتریكی كار می كنند، آمریكا، هند و چین هستند. چین در این زمینه با سرعت زیادی پیشرفت می كند و امكان دارد با كمی غفلت تا چشم باز نماییم ببینیم كه اتوبوس های برقی چینی خیابان های كشور را تسخیر كرده اند؛ ازاین رو امكان دارد استعدادی كه در كشور در این زمینه وجود دارد با ورود مجموعه های چینی مثل سال های قبل بلااستفاده بماند.
دبیر ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی افزود: بر این اساس یك پنجره فرصتی باز شده كه می تواند خودروسازی ما را گرفتار تحول كند تا حداقل در بخش های الكتریكی از سایر كشورهای جهان عقب نماند. منتها اگر غفلت نماییم در آینده در حوزه خودرو های الكتریكی و اتوبوس های الكتریكی، چینی ها بازار ما را تسخیر می كنند.
ظرف ۵ سال به فناوری تولید خودرو های خودران می رسیم
منطقی درباره تصور خود از چشم انداز تولید خودرو های نوین و به صورت ویژه خودران در كشور اظهار داشت: اگر در كشور این اجماع ایجاد شود و مسئولیت توسعه فناوری خودرو های نسل جدید به گروهی تنفیذ شود و بگویند ما همان گونه كه از فناوری نانو و بایو حمایت كردیم از صنعت خودروسازی نوین هم حمایت می نماییم، معتقدم در یك افق ۵ ساله می توانیم به فناوری تولید خودرو های خودران دست پیدا نماییم كه اصلاً مبحث عجیب وغریبی هم نیست. چونكه حالا به چشم انداز دوساله دستیابی به فناوری اتوبوس های برقی رسیده ایم و یا اینكه ظرف سه سال توانستیم به فناوری ساخت موتورسیكلت های برقی برسیم.
وی اضافه كرد: درباره خودرو های الكتریكی كه مطمئن باشید ظرف ۳ تا ۵ سال می توانیم به فناوری تولید آن دست پیدا نماییم. ازاین رو در صورت توجه خاص و تبدیل شدن این مساله به اولویت ملی در بحث رقابت پذیری می توانیم حوزه تولید خودرو های خودران و الكتریكی را همپا و همسنگ فناوری نانو توسعه دهیم. به گزارش روش سئو به نقل از مهر، چندی قبل محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در حساب كاربری خود در شبكه های اجتماعی از توسعه خودرو های بدون راننده و ارتقا شبكه اینترنت كشور به ۵G در آینده ای نزدیك اطلاع داد و نوشت: « جوان های ما همیشه بهترین ها را رقم می زنند. به مركز تحقیقات مخابرات گفتم با همكاری دانشگاه ها، توسعه فناوری خودروی بدون راننده هوشمند را پیش ببرند. در هوش مصنوعی و دانش كلان داده ها چیزی كم نداریم، الان وقت ساخت محصول بوده و تا آمدن ۵G وقت زیادی نمانده است.»